![](https://c2e587c690.clvaw-cdnwnd.com/b334412cdbfb01cc840313f7dd0facfb/200002320-da057da059/ydx5H2mdHOu3wbn5Uf5Y.png?ph=c2e587c690)
Rozdíl mezi imanentní a ekonomickou Trojicí
Studium Boží Trojice v křesťanské teologii nabízí hluboký vhled do toho, jak chápat Boží přítomnost a jednání. Tento článek se zaměřuje na fundamentální rozdíly a souvislosti mezi imanentní a ekonomickou Trojicí, jak jsou zkoumány v západní teologii a též jak je interpretuje východní tradice.
Imanentní Trojice
Imanentní Trojice se soustředí na vnitřní a vztahový život Boha, tedy na to, jak Boží osoby – Otec, Syn a Duch svatý – existují a komunikují v dokonalé jednotě a harmonii nezávisle na stvoření a historii. Podle Ctirada Václava Pospíšila je tato oblast teologie zaměřena na tyto trvalé, vnitřní vztahy mezi Otcem, Synem a Duchem svatým. Pospíšil vysvětluje: "Imanentní Trojice je tajemstvím, do kterého lidská mysl může proniknout jen skrze zjevení a reflexi víry" (Teologie mezi vírou a kulturou, Praha: Karolinum, 2004, s. 151). Tento pohled nám "umožňuje vidět, že Božské osoby jsou nerozlučně spojeny a existují ve věčné komunikaci lásky" (Dynamika víry v božském tajemství, Praha: Karolinum, 2006, s. 89).
Imanentní Trojice zdůrazňuje, že každá z božských osob je plně Bůh, přičemž "každá osoba podílí na celém božském bytí bez jakéhokoli rozdělení" (Víra v Trojici, Praha: Vyšehrad, 2010, s. 72). Tato jednota je základním aspektem pochopení Boží podstaty, která je "věčná, bez začátku či konce, a existuje mimo časoprostorové limity" (Zkoumání Boží tajemnosti, Olomouc: Refugium, 2008, s. 54).
V tomto kontextu Mezinárodní teologická komise (MTK) ve svém dokumentu poznamenává, že "pochopení imanentní Trojice v rámci víry nám poskytuje hluboký náhled na neodolatelnou sílu Boží lásky, která je ztělesněna ve vzájemném dávání a přijímání" (Společenství a poslání: Základy víry, Vatikán: Libreria Editrice Vaticana, 1998, s. 26). Nejde o teoretickou abstrakci, ale o živou realitu, která se stává bodem kontemplace a duchovního rozjímání pro věřící, nabízející jim hlubší poznání božské přirozenosti.
Ekonomická Trojice
Naopak ekonomická Trojice se týká Boží činnosti ve světě a zahrnuje konkrétní činy Boha v dějinách spásy. Ctirad Václav Pospíšil popisuje, že "Ekonomická Trojice odhaluje, jak se Bůh stal zjevný a jak jednal v dějinách k našemu posvěcení" (Vyznání a interpretace, Praha: Vyšehrad, 2007, čl. 47). Skrze ekonomickou Trojici můžeme chápat Boží zjevení prostřednictvím Svatého písma, které "ukazuje na dynamiku Božího jednání, jež je vedeno láskou a milostí" (Tajemství Boží činnosti, Olomouc: Refugium, 2011, s. 134).
Jedním z klíčových momentů ekonomické Trojice je inkarnace Ježíše Krista, kdy "Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi" (Jan 1,14). Tímto aktem se Boží Syn stal člověkem a sdílel naši lidskou přirozenost, což je vrcholný moment Božího zjevení a přítomnosti v lidských dějinách. Tento čin nikoliv pouze demonstruje Boží lásku, ale také naplňuje prorocká slova Starého zákona o příchodu Mesiáše, kdy "Bůh zasahuje do historie, aby přinesl vykoupení" (Boží plán a spása, Praha: Vyšehrad, 2009, s. 87).
Ekonomická Trojice je také zřejmá skrze působení Ducha svatého, který byl seslán na apoštoly o Letnicích. V knize Skutků apoštolů čteme, že "všichni byli naplněni Duchem svatým a začali mluvit jinými jazyky, jak jim to Duch dával promlouvat" (Sk 2,4). Tento okamžik ukazuje dar Ducha svatého církvi, který umožňuje věřícím rozšířit evangelium do všech koutů světa. Pospíšil poznamenává, že "Duch svatý je hybatelem misijní činnosti církve, k čemuž povzbuzuje věříci komunity ke svědectví a službě" (Dynamika misie a Ducha, Olomouc: Refugium, 2012, s. 56).
Oba tyto momenty – inkarnace a seslání Ducha svatého – ilustrují, jak Boží činnost prostřednictvím ekonomické Trojice přivádí lidi k posvěcení a účasti na Božím životě. Prostřednictvím těchto událostí je lidstvo různými způsoby přiváděno k poznání Boží milosti a lásky, což upevňuje vztah mezi Bohem a jeho lidem.
Propojení Imanentní a Ekonomické Trojice
Mezinárodní teologická komise zdůrazňuje, že "ekonomická Trojice se stává mostem mezi imanentním bytím Božím a lidskou zkušeností víry" (Teologická vize spásy, Vatikán: Libreria Editrice Vaticana, 1998, s. 42). Podobně: "Zjevení nám umožňuje částečně nahlédnout do tajemství imanentní Trojice skrze její ekonomickou projevu" (Autentické učení víry: Kristus je Pán, Vatikán: Libreria Editrice Vaticana, 1997, s. 69). Tato propojenost znamená, že ekonomická Trojice zjevuje imanentní tajemství a vede k hlubokému pochopení Božího vnitřního života.
Pohled východní teologie
Východní teologie klade důraz na tajemství a nepopsatelnost imanentní Trojice, jak zdůrazňují teologové jako Řehoř z Nyssy a Basil Veliký. Řehoř konstatuje, že "podstata Boha je úplně nepoznatelná a náš rozum může porozumět pouze vztahům, které mezi Ním existují" (De Deitate Trinitatis, sb. 7, s. 16). Basil dále uvádí, že "vnitřní život Trojice je jednotou bytosti, která nás volá k rozjímání" (O Duchu svatém, kniha 6, s. 33). Tento pohled zdůrazňuje nepoznatelnost Boží podstaty a vyzývá věřící k rozjímání o Božím bytí.
Pokud jde o ekonomickou Trojici, východní teologové jako Vladimir Lossky a Georgios Palamas zkoumají, jak se Boží Trojjedinost projevuje v dějinách. Lossky uvádí, že "Boží energie, které působí v tomto světě, nám zprostředkovávají spojení mezi stvořením a nestvořeným Bohem" (Mystical Theology of the Eastern Church, s. 87). Palamas dodává, že tyto energie "zjevují Boží působení a milost jako dynamické síly v našem světě" (Triadologie, část II, s. 56).
Oba tyto pohledy ukazují, jak východní teologie chápe kontinuitu mezi Božím transcendentním bytím a jeho činností ve světě. Imanentní Trojice je vnímaná jako láskyplný vztah uvnitř Boha, zatímco ekonomická Trojice zobrazuje Boží aktivní účast v dějinách spásy. Toto spojení umožňuje věřícím prožívat jejich víru jako dynamické společenství s Bohem, které je zakořeněné v tajemství Božích vztahů a jeho působení ve světě.
Závěr
Téma Trojice vždy zůstává jedním z největších tajemství křesťanské víry. Skrze synergii mezi imanentní a ekonomickou Trojicí můžeme lépe porozumět, jak Bůh jedná ve světě a v lidských životech, čímž mnozí teologové vytvořili most mezi teoretickým poznáním a praktickou vírou.
Autor: František Borovička