Laudato si: Papež František a jeho výzva k ekologické konverzi

Encyklika papeže Františka Laudato si' z roku 2015, s podtitulem "O péči o společný domov," je komplexní a hlubokou reflexí o environmentální krizi a jejím dopadu na lidstvo. Text přesahuje pouhou ekologii a nabádá k hluboké proměně lidského přístupu k životnímu prostředí a k "ekologické konverzi" ve všech oblastech lidského života.

Společný domov: Vzájemná propojenost lidstva a přírody

František v encyklice používá metaforu "společného domova", aby zdůraznil vzájemnou propojenost lidského života a přírody. Země není pouhým zdrojem surovin, ale živým organismem, s nímž sdílíme osud. Tento přístup je zakořeněn v jeho hluboké úctě k Božímu stvoření: "Tobě buď chvála, Pane," zpíval svatý František z Assisi. V tomto krásném chvalozpěvu nám připomínal, že náš společný dům je jako bratr, s nímž sdílíme život, a jako krásná matka, která nás objímá svou náručí." (Laudato si', 1) František vyzývá k uznání inherentní hodnoty každého stvoření a k jeho ochraně. "Zapomínáme, že i my sami jsme stvořeni z prachu země (srov. Gen 2,7). Naše tělo se skládá z prvků této planety, jejíž vzduch nám dává dech a jejíž voda nás oživuje a občerstvuje." (Laudato si', 2)

Integrální ekologie: Propojenost všech aspektů reality

František zavádí koncept "integrální ekologie", který překračuje úzký záběr tradiční ekologie a zdůrazňuje propojenost ekologických, sociálních, ekonomických a kulturních aspektů. Zhoršování stavu přírody je podle něj úzce spjato se sociálními nerovnostmi a nespravedlností: "Násilí, které tkví v lidském srdci, jež bylo zraněno hříchem, se projevuje rovněž v příznacích choroby, kterou vnímáme v půdě, vodě, vzduchu a živých bytostech." (Laudato si', 2) Řešení ekologické krize proto vyžaduje komplexní přístup, který se zabývá i sociálními a ekonomickými faktory. "Kniha přírody je jedna a nedělitelná" (Laudato si', 6), zdůrazňuje František a poukazuje tak na provázanost všech oblastí života.

Ekologický dluh: Nerovnoměrné rozložení odpovědnosti

Encyklika se zabývá otázkou ekologického dluhu, který vzniká nerovnoměrným rozdělením odpovědnosti za environmentální problémy mezi bohatými a chudými zeměmi. Bohaté země jsou historicky odpovědné za největší část emisí skleníkových plynů a devastace životního prostředí, zatímco chudé země nejvíce trpí dopady těchto problémů. František kritizuje tento nerovnoměrný systém: "Nejtíživější dopady pravděpodobně v příštích desetiletích pocítí rozvojové země. Mnozí chudí žijí v místech obzvláště zasažených jevy souvisejícími s oteplováním a prostředky jejich obživy silně závisejí na přírodních rezervách takzvaných ekosystémových služeb, jako zemědělství, rybolov a lesní zdroje." (Laudato si', 25) Vyzývá k solidaritě a spravedlivějšímu rozdělení zdrojů mezi bohatými a chudými zeměmi.

Technokratické paradigma a kultura odpisu

František kritizuje technokratické paradigma, které staví technologický pokrok nad ochranu životního prostředí a lidské hodnoty. Toto paradigma vede k nadměrné spotřebě a kultuře odpisu, kdy se věci snadno mění na odpadky a rozšiřuje se plýtvání zdroji. "Tyto problémy jsou vnitřně spojeny s kulturou odpisu, která postihuje jak vyloučené lidi, tak věci, které se rychle mění na odpadky." (Laudato si', 22) Encyklika nabádá k omezení spotřeby, recyklaci a k větší úctě k přírodě.

Ekonomický růst a jeho limity

František zpochybňuje neomezený ekonomický růst jakožto cíl sám o sobě a zdůrazňuje jeho negativní dopady na životní prostředí a sociální spravedlnost. "Připomněl, že svět nemůže být analyzován izolováním jednoho ze svých aspektů, protože "kniha přírody je jedna a nedělitelná" a zahrnuje životní prostředí, lidský život, sexualitu, rodinu i sociální vztahy." (Laudato si', 6) Navrhuje nový ekonomický model, který by byl udržitelný, spravedlivý a v souladu s ochranou životního prostředí.

Ekologická konverze: Zásadní změna myšlení, chování a životního stylu

Laudato si' vyzývá k "ekologické konverzi" - hluboké proměně v myšlení, chování a životním stylu, která by vedla k větší úctě k přírodě a jejím tvorům. "Naléhavá výzva k ochraně našeho společného domu zahrnuje starost o sjednocení veškeré lidské rodiny při hledání udržitelného a integrálního rozvoje, poněvadž víme, že věci se mohou změnit." (Laudato si', 13) Tato konverze by měla zahrnovat i transformaci politických a ekonomických systémů, které by vedly k udržitelnějšímu a spravedlivějšímu rozdělení zdrojů.

Role náboženství a vědy v ekologickém dialogu

František zdůrazňuje důležitou roli náboženství a vědy v dialogu o životním prostředí a jeho ochraně. Náboženství může poskytnout etickou a duchovní motivaci pro ochranu životního prostředí a podporu sociální spravedlnosti. Věda může přispět k poznání ekologických problémů a k vyhledávání technických řešení. "Věda a náboženství však poskytují odlišné pohledy na realitu a mohou spolu vést intenzivní a pro obě strany produktivní dialog." (Laudato si', 63) František vyzývá k dialogu a vzájemnému obohacení mezi těmito oblastmi.

Vychovávat ke smlouvě mezi lidstvem a životním prostředím

František klade velký důraz na výchovu a vzdělávání v oblasti ekologie. "Tato výchova povolaná vytvářet "ekologické občanství" se nicméně občas omezuje na poskytování informací a neumí dát uzrát návykům." (Laudato si', 211) Výchova by měla vést k rozvoji ekologického svědomí, k úctě k přírodě a k zodpovědnému jednání vůči ní. Dále by měla zdůrazňovat zodpovědnost za budoucí generace a propagovat udržitelný životní styl.

Zásadní změny: K obnově našeho vztahu s přírodou

František v závěru encykliky vyzývá k zásadním změnám v myšlení, chování a životním stylu, které jsou nezbytné pro zachování našeho společného domu. Tyto změny se musí uskutečnit na osobní, lokální i globální úrovni. František vyzývá k solidaritě a společné práci, která by vedla k udržitelnému, spravedlivému a harmonickému světu. "Neexistují systémy, které zcela anulují otevřenost dobru, pravdě a kráse, ani schopnost reagovat, kterou Bůh v hloubi našich srdcí neustále podněcuje." (Laudato si', 206) Jeho výzva k ekologické konverzi je naléhavým voláním k akci, které nás všechny zavazuje k odpovědnému jednání vůči budoucnosti planety.