![](https://c2e587c690.clvaw-cdnwnd.com/b334412cdbfb01cc840313f7dd0facfb/200002292-22ecd22ecf/A_serene_and_festive_illustration_of_Saint_Nichola.jpeg?ph=c2e587c690)
Katolická nauka o Stvořiteli a stvoření
Katolická nauka o stvoření je základním pilířem víry, který vychází z přesvědčení, že svět i veškeré bytí má svůj původ v Bohu. Stvoření je chápáno jako akt Boží lásky, moudrosti a všemohoucnosti, kterým Bůh přivádí vše z "nicoty" (ex nihilo) do existence. Tento pohled vychází z Písma svatého, tradice Církve a je systematicky rozpracován v Katechismu katolické církve (KKC). Stvoření není pouze svědectvím o Boží velikosti, ale také o jeho záměru, ve kterém má člověk své jedinečné místo a odpovědnost.
Stvoření ve světle Katechismu katolické církve
Katechismus katolické církve v článcích 279–281 zdůrazňuje, že stvoření je prvním aktem Božího zjevení. Výrok z knihy Genesis "Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi" (Gn 1,1) představuje základní bod víry, že svět má svůj počátek v Bohu a není výsledkem náhody ani samostatné existence. KKC také ukazuje, že stvoření směřuje k určitému cíli – společenství člověka s Bohem, který je naplněním Božího plánu spásy.
Stvoření má rovněž liturgický rozměr. V eucharistické modlitbě je Bůh oslavován jako Stvořitel všeho, což ukazuje, že Církev považuje stvoření za neoddělitelnou součást křesťanského života a víry. Tento vztah ke stvoření se promítá i do odpovědnosti člověka za péči o svět, který byl svěřen do jeho správy.
Teologické pojetí stvoření: Boží dar a svobodný čin
Gerhard Ludwig Müller ve svých teologických studiích zdůrazňuje, že stvoření není jen fyzickým aktem, ale teologickým pojmem. Svět svědčí o existenci a dobrotě Boha, přičemž člověk je povolán k tomu, aby tento dar poznal a chránil. Müller vyzdvihuje myšlenku sv. Pavla z listu Římanům (Řím 1,20), že Boží neviditelné vlastnosti lze poznávat ze stvořených věcí.
Stvoření je podle křesťanské víry také svobodným činem Boží lásky. Bůh nestvořil svět z nutnosti, ale z čistého rozhodnutí a touhy po sdílení svého dobra. Tento postoj odmítá panteismus a materialismus, které popírají transcendentní povahu Boha a jeho svrchovanost nad světem. Svět je darem, nikoli nutným výsledkem božského "mechanismu".
Historicky se nauka o stvoření rozvíjela již od apologetů 2. století, kteří bránili víru proti gnosticismu, jenž odmítal materiální svět. Sv. Augustin přinesl zásadní přínos, když vysvětlil, že stvoření vzniklo v čase a jeho vývoj je řízen Božím plánem. Tyto základy dále rozvíjeli středověcí teologové, jako sv. Tomáš Akvinský, který propojil filozofii a teologii v hlubší porozumění stvořitelskému aktu.
Stvoření, moderní věda a otázky víry
V moderní době Církev zdůrazňuje, že věda a víra nejsou v rozporu. Jan Pavel II. i Marek Vácha připomínají, že evoluce jako vědecká teorie nevylučuje Boží stvořitelský záměr, ale doplňuje křesťanské chápání světa. Věda odpovídá na otázku "jak" svět vznikl, zatímco víra odpovídá na otázku "proč".
Papež František ve své encyklice Laudato si' upozorňuje, že člověk má odpovědnost za ochranu stvoření jako Božího daru. Harmonie mezi přírodou a lidmi je výrazem Božího plánu, přičemž vykořisťování přírody je chápáno jako projev lidské pýchy.
Nový zákon přináší hlubší pohled na stvoření skrze Krista. V Janově evangeliu (Jan 1,3) se píše: "Na počátku bylo Slovo… všechno povstalo skrze něj." Kristus je nejen středem, ale také cílem veškerého stvoření. Tato perspektiva ukazuje, že stvoření směřuje k novému naplnění v Kristu, který přináší spásu a obnovuje svět narušený hříchem.
Závěr
Katolická nauka o stvoření propojuje otázky původu a smyslu světa s Božím plánem spásy. Stvoření není jen otázkou víry, ale i odpovědnosti za svět, který je darem Boží lásky. Moderní vědecké teorie, pokud respektují Boží plán, mohou být s touto vírou v harmonii. Svět byl stvořen s jasným cílem – společenstvím člověka s Bohem, což je zároveň vrcholem celého Božího stvořitelského díla.
Více k tomuto tématu v našich dalších článcích.
František Borovička